DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Kuyruk Sistemleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
IE 339
Güz/Bahar
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
 IE 353Başarılı olmak (En az DD notu almış olmak)
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencileri kuyruk sistemlerinin modellenmesi için genel bir çerçeve ve bu sistemlerin analizi için temel yöntemlerle tanıştırmaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kuyruk sistemlerinin modellenmesi ve analizi için kullanılan temel çerçeveyi anlatabilecektir
  • Kuyruk sistemlerinin analizinde kullanılan rassal süreçleri anlatabilecektir
  • Kuyruk sistemlerinin analizinde kullanılan analitik modelleri anlatabilecektir
  • Verilen bir sistemi bilinen kuyruk modelleriyle ilişkilendirebilecektir
  • Servis /üretim sistemlerinin performans analizlerinde bu modelleri kullanabilecektir
Ders Tanımı Bu dersin amacı öğrencileri kuyruk sistemlerinin modellenmesi için genel bir çerçeve ve bu sistemlerin analizi için temel yöntemlerle tanıştırmaktır. Kuyruk olgusu genel anlamda rassallığın sonucu olduğu için, ders olasılık kurumının yoğun kullanımını gerektirecektir. Ders kuyruk sistemlerinin analizi için gerekli olaran rassal süreçleri de içerecektir. Dersin sonunda, öğrencilerin kuyruk sistemlerinin analizinde kullanılan analitik modelleri bilmeleri ve servis/üretim sistemlerinin performance analizinde bu modelleri kullanabilmeleri beklenmektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kuyruk Sistemlerinin Özellikleri Ch 1 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
2 Performans Analizi Kavramları Ch 1 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
3 Poisson Süreci ve Üssel Dağılım Ch 2 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
4 Markov Zincirleri Ch 2 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
5 Temel Markovian Kuyruk Modelleri Ch 3 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
6 Temel Markovian Kuyruk Modelleri Ch 3 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
7 Genel tekrar ve ara sınav
8 İleri Markovian Kuyruk Modelleri Ch 4 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
9 İleri Markovian Kuyruk Modelleri Ch 4 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
10 Kuyruk Ağları Ch 5 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
11 Kuyruk Ağları Ch 5 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
12 Genel Dağılım Modelleri Ch 6 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
13 Genel Dağılım Modelleri Ch 6 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
14 İleri Konular Ch 7 D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
15 Genel tekrar ve değerlendirme
16 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı D. Gross, CM. Harris, Queueing Theory, Wiley, 2009.
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
6
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
4
56
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
7
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
21
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
16
Final Sınavı
1
18
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinde kullanır.

X
2

Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

X
3

Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.

X
4

Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır.

X
5

Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

X
6

Endüstri Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yapar.

X
7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Endüstri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Endüstri Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; Endüstri Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.

9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; Endüstri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.

10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

11

Bir yabancı dili kullanarak Endüstri Mühendisliği ilişkili konularda bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Endüstri Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest